Udenrigsministeriet søger administrative medarbejdere, der gerne vil gøre en forskel for Danmark

Profilbillede
dato

BEMÆRK: Ansøgningsfristen er overskredet

Udenrigsministeriet søger administrative medarbejdere, der gerne vil gøre en forskel for Danmark

Vil du arbejde med at håndtere sager i den danske udenrigstjeneste på det administrative område, hvor opgaverne spænder vidt? Så er du måske vores nye kollega.

Udenrigsministeriet i København søger dygtige medarbejdere, som brænder for at gøre en forskel i et professionelt og internationalt orienteret miljø.



Vi søger

Effektive og driftsorienterede kolleger, der kan se sig selv i en alsidig og travl hverdag med mange muligheder, men også med store forventninger til, at du har let ved at omstille dig til andeledes og nye typer af opgaver.

Du kan bl.a. komme til at arbejde med administrative opgaver, herunder logistik- og koordineringsfunktioner, handels- og eksportopgaver, sekretariatsfunktioner, økonomi- og regnskab, IT, visumsagsbehandling samt bistand til danskere i udlandet.



Vi søger to forskellige slags profiler, én profil hvor man i perioder arbejder i København og andre perioder er udsendt til en af vores ambassader – i Udenrigsministeriet kalder vi det attachéprofil. Den anden profil, vi søger, er kendetegnet ved, at man alene ansættes til opgavevaretagelse i København – dén profil kalder vi administrationsprofil. Du kan læse mere om profiler nedenfor:



Attachéprofiler, hvor vi lægger vægt på, at du

  • har sans for god service og borgerbetjening
  • kan håndtere krisesituationer i ind- og udland
  • kan yde bistand til danskere i udlandet i forbindelse med fx sygdom, dødsfald og fængsling samt sagsbehandling og ledelse relateret til pas og visum
  • på sigt kunne have lyst til at arbejde på en af Udenrigsministeriets repræsentationer i udlandet
  • har interesse i at medvirke til udarbejdelse af sagsbehandlervejledninger og retningslinjer
  • kan bistå og tilbyde rådgivning til pas- og visumudstedende repræsentationer i forbindelse med sagsbehandling af pas, visum- og opholdstilladelser
  • har kendskab til overordnede økonomi- og administrationsopgaver – herunder HR-spørgsmål
  • kan lede en driftsafdeling med fokus på god service og rettidig output
  • kan styre et stort driftsbudget på en ambassade og forestå den årlige budgettering
  • kan lede større administrative- og borgerrettede teams
Du ansættes som attaché og i denne funktion bliver du en del af en alsidig arbejdsplads med unikke muligheder for at veksle mellem arbejde i Danmark og på en af Danmarks ambassader/repræsentationer ude i verden. Med mere end 3.000 medarbejdere fordelt i hele verden, er Udenrigsministeriet en stor organisation. Du kommer til at arbejde i et inspirerende miljø, hvor jobrotation, samarbejde og udvikling af personlige og faglige kompetencer er en integreret del af dagligdagen.

Du - og evt. dine nærmeste - skal være parate til udsendelse til udlandet, hvor den første udstationering typisk sker efter 3-4 års ansættelse i ministeriet. En udstationering er normalt af 4 års varighed. Vi forventer, at du i løbet af din karriere i Udenrigsministeriet kan se dig selv bo i alle egne af verden – fra Bamako, til Mexico City og Beijing. Du skal også være indstillet på at blive udsendt flere gange i løbet af din karriere. En betingelse for udsendelse som attaché er, at du er dansk statsborger på udsendelsestidspunktet.

De første år af din ansættelse er en uddannelsesperiode. For at sikre en bred faglighed inden din første udsendelse til en dansk repræsentation i udlandet skal du deltage i et kursusforløb med fokus på arbejdet på repræsentationerne. Desuden får du praktisk erfaring inden for flere af ministeriets hovedarbejdsområder. Som udgangspunkt vil du efter 3 års ansættelse få tildelt forflyttelsespligt. Forflyttelsespligten indebærer, at du er forpligtet til igennem hele din videre karriere i ministeriet at skifte mellem at arbejde i Udenrigsministeriet i Danmark og på danske repræsentationer i udlandet. Forflyttelsespligten følges af et særligt ulempetillæg.

Vi lægger vægt på rigtigt gode sprogkundskaber i dansk og engelsk, ligesom det vil være en fordel, at du behersker endnu et hovedsprog (fransk, spansk, russisk, kinesisk eller arabisk). Der gives særlig prioritet til ansøgere med gode franskkundskaber.



Administrationsprofiler, hvor vi lægger vægt på, at du

  • er struktureret og detaljeorienteret og har sans for større logistiske opgaver
  • har et solidt planlægningsgen og kan følge en opgave til dørs
  • kan arbejde både selvstændigt og sammen med andre om projekter
  • udviser engagement, initiativ og er resultatorienteret
  • er ansvarsfuld og hjælpsom
  • har gode formuleringsevner både skriftligt og mundtligt
  • har gode sprogkundskaber i mindst ét - og gerne flere - af hovedsprogene
Ideelt set har du erfaring med løsning af administrative, sekretariats-, borgerservice eller regnskabsmæssige opgaver, men nyuddannede kan også komme i betragtning.



For begge profiler

Vi forestiller os, at du har en uddannelsesmæssig baggrund som fx

  • kontorfunktionær/økonomimedarbejder fra den offentlige eller private sektor
  • administrationsbachelor fra professionshøjskole
  • akademisk uddannelse
Din erhvervsmæssige baggrund kan være fra rejsebranchen, forsikringsbranchen, en NGO eller fra den offentlige eller private sektor, hvor du har arbejdet med administration eller økonomi. Som attaché kan din baggrund spænde bredt, du er måske uddannet i politiet, beredskabet eller som sagsbehandler i myndighedsfunktioner i stat, kommune eller region.



Vi tilbyder

  • et spændende, udfordrende og afvekslende arbejde i et inspirerende og stærkt fagligt miljø, hvor tværgående samarbejde og udvikling af personlige og faglige kompetencer er en central del af dagligdagen
  • mulighed for at beskæftige sig med mange og meget forskelligartede administrative arbejdsopgaver
  • god basis for selv at præge opgavevaretagelsen og tilføre den nytænkning
  • mulighed for løbende kompetence- og karriereudvikling.


Ansættelsesvilkår

Løn- og ansættelsesvilkår i henhold til gældende overenskomst mellem Finansministeriet og HK-STAT/relevant overenskomst.

Det er en betingelse for ansættelse, at du kan sikkerhedsgodkendes, og at du kan opretholde sikkerhedsgodkendelsen igennem din ansættelse.



Tiltrædelse

I løbet af efteråret/vinteren 23/24. Arbejdsstedet er Udenrigsministeriet, Asiatisk Plads 2, 1448 København K.



Ansøgningsfrist

Vi skal have din ansøgning senest onsdag d. 30. august 2023. Du søger under ”ledige stillinger” på www.um.dk.

Din ansøgning skal være målrettet og motiveret, og den skal indeholde oplysninger om uddannelse og opnåede resultater, tidligere arbejdserfaring, sprogkundskaber, referencer m.v. Vedhæftning af CV alene betragtes ikke som en ansøgning.

Når du søger, vil du i systemet blive bedt om at vælge, hvilken/hvilke af de to hovedprofiler, du har interesse i at søge.

Samtaler forventes at finde sted i løbet af september 2023.

Du vil som en del af rekrutteringsprocessen blive bedt om at udfærdige en test i engelsk, da koncernsproget i nogle sammenhænge foregår på engelsk.

Hvis du har spørgsmål til stillingerne, som ikke er besvaret i opslaget eller kan findes på Udenrigsministeriets hjemmeside www.um.dk, er du velkommen til at kontakte koncern HR: Thomas Hadrup (e-mail: thohad@um.dk, telefon 3392 1008) eller Sigrid Tarp Hansen (e-mail: sigtha@um.dk, telefon 3392 1167)



Udenrigsministeriet ser mangfoldighed som en styrke og ønsker at beskæftige medarbejdere med forskellig baggrund. Vi opfordrer derfor alle interesserede og kvalificerede, uanset personlig baggrund, til at søge stillingerne.

Se her hvordan vi behandler dine personoplysninger, når du ansøger en stilling hos Udenrigsministeriet.



Om os

Udenrigsministeriet varetager Danmarks internationale interessevaretagelse i forhold til udenrigs- og sikkerhedspolitik, europapolitik, udviklingssamarbejdet, borgerservice, handelspolitik, samt den offentlige eksport- og investeringsfremme er samlet i Udenrigsministeriet. Udenrigstjenesten består af ministeriet i København (hjemmetjenesten) og 95 repræsentationer i verden (udetjenesten). Alle indgår i én enhedstjeneste organiseret i et departement uden styrelser. Udenrigsministeriet beskæftiger ca. 2800 medarbejdere fordelt med ca. 1000 i ministeriet i København og ca. 1800 på repræsentationerne i udlandet (heraf er ca. 400 udsendte diplomater og ca. 1400 repræsentationsansatte). Udenrigsministeriets personalesammensætning består af knapt 100 nationaliteter.



INFORMATIONER OM STILLINGEN:

- Arbejdspladsen ligger i:

København Kommune

-Virksomheden tilbyder:

-Arbejdsgiver:

Udenrigsministeriet, Asiatisk Plads 2, 1402 København K

-Ansøgning:

Ansøgningsfrist: 30-08-2023; - ansøgningsfristen er overskredet

Ved skriftlig henvendelse: https://candidate.hr-manager.net/ApplicationInit.aspx?cid=5001&ProjectId=171444&DepartmentId=6061&MediaId=338&SkipAdvertisement=true

Se mere her: https://job.jobnet.dk/CV/FindWork/Details/5891487

Denne artikel er skrevet af Emilie Bjergegaard og data er automatisk hentet fra eksterne kilder, herunder JobNet.
Kilde: JobNet