En omfattende regional mobilitetsanalyse understreger behovet for investeringer i kollektiv transport, cykelinfrastruktur og vejnet for at tackle trængsel og støj i hovedstadsområdet. Analysen præsenterer to scenarier med og uden kørselsafgifter, der kan fremtidssikre mobiliteten.
Hovedstadsområdet står over for betydelige udfordringer med trængsel og støj, og en ny mobilitetsanalyse peger på nødvendigheden af investeringer i kollektiv transport, cykelinfrastruktur og vejnet. Analysen, udført i samarbejde mellem de 29 hovedstadskommuner i KKR Hovedstaden og Region Hovedstaden, præsenterer to hovedscenarier, der begge er beregnet med og uden kørselsafgifter.
Det første scenarie fokuserer på massive investeringer i kollektiv transport, herunder en S-togtunnel mellem Hellerup og København, nye metro- og BRT-linjer samt et fuldt udbygget supercykelstinet. Dette scenarie er særligt fordelagtigt for arbejdspendlingen. Det andet scenarie indebærer hastighedsreduktioner på bynære motorveje og veje i byerne, udbygning af supercykelstier og bedre udnyttelse af eksisterende infrastruktur, hvilket reducerer støj og fremmer aktiv transport.
Kørselsafgifter kan forstærke effekten af disse initiativer, og analysen viser, at antallet af ture med kollektiv transport kan stige med 19 procent, hvis afgiften indføres. Provenuet fra kørselsafgifterne kan potentielt indbringe cirka 15 milliarder kroner årligt, men der er endnu ikke taget stilling til, hvordan disse midler skal anvendes.
Samarbejde på tværs af kommunerne er centralt for at løse trængselsudfordringerne, og der er enighed om, at staten skal bidrage med yderligere investeringer i kollektiv transport, veje og cykelinfrastruktur. Analysens resultater vil nu blive fremlagt politisk og indgå i udarbejdelsen af en mobilitets- og infrastrukturstrategi for de 29 kommuner i KKR Hovedstaden.
For yderligere information kan Line Barfod, Lars Gaardhøj, Steen Christiansen og Karsten Längerich kontaktes via de angivne kontaktoplysninger.
https://www.kk.dk/nyheder/stor-analyse-uden-massive-investeringer-sander-hovedstaden-til-i-trafik