Københavns Kommune ser positive resultater af målrettet indsats for at forbedre kvaliteten i daginstitutioner.
Københavns Kommune har høje ambitioner for den pædagogiske kvalitet i byens daginstitutioner, og en ny undersøgelse fra VIVE og EVA bekræfter, at kommunens systematiske arbejde bærer frugt. Med fokus på styrket ledelse og målrettet udvikling er andelen af daginstitutioner med god kvalitet steget markant.
I 2021 indledte ledere af byens dagtilbud et toårigt uddannelsesforløb i samarbejde med Aalborg Universitet. Uddannelsen, der bygger på KIDS-metoden, har styrket ledernes kompetencer til at sikre høj kvalitet i dagtilbuddene. Resultaterne er tydelige: Andelen af institutioner med god kvalitet er steget fra 44% i 2022 til 68% i 2023, mens institutioner med utilstrækkelig kvalitet er faldet fra 3% til 0%.
Det systematiske arbejde med kvaliteten sker gennem et tilsyn, der fungerer som et aktivt redskab til at forbedre den pædagogiske kvalitet. Tilsynet, der består af både eksterne og interne observatører, hjælper med at identificere udfordringer og tilbyder konkret rådgivning og kompetenceløft.
Dagtilbudsledelsesuddannelsen, der løber frem til 2026, omfatter både kommunale og selvejende ledelsesteams og har indtil nu involveret 273 pædagogiske ledere og 44 klyngeledere. Uddannelsen er en del af en større indsats, der også inkluderer meritforløb for pædagogmedhjælpere og kompetencepakker baseret på tilsynets fund.
For mere information om Dagtilbudsledelsesuddannelsen, kan man læse mere på Københavns Kommunes hjemmeside.
https://www.kk.dk/nyheder/i-koebenhavn-er-vi-godt-i-gang-med-at-sikre-hoej-kvalitet-i-byens-dagtilbud