Borgerrådgiveren i København: Stigende klager, men også forbedringer i retssikkerheden.
Borgerrådgiveren i København har i sin seneste beretning for 2024 fremhævet en stigning i antallet af klager, men også en positiv udvikling i kommunens evne til at håndtere disse klager og forbedre retssikkerheden. Beretningen viser, at kommunen har opnået større modenhed i sagsbehandling, men der er stadig behov for fokus på retssikkerhed og borgerbetjening.
I 2024 faldt antallet af klager, hvor kommunens forvaltninger var enige med borgerne om, at der var sket fejl. Dog var der flere klager, der vedrørte lovligheden af kommunens afgørelser. Borgerrådgiveren har været involveret i mange forbedringer af retssikkerheden, herunder genopretning af fejl og generelle forbedringer i sagsbehandlingen.
Borgerrådgiveren opfordrer til en mere systematisk inddragelse af rådgiveren for at styrke retssikkerheden og borgernes tillid til kommunen. Beretningen dokumenterer værdien af at bruge borgernes feedback konstruktivt og inviterer til styrket samarbejde og fælles læring.
Borgerrådgiverens beretning for 2024 er blevet taget til efterretning af Borgerrådgiverudvalget og sendt videre til Borgerrepræsentationen. For mere information kan man læse Borgerrådgiverens Beretning 2024 og Bilag til Borgerrådgiverens Beretning 2024.
Borgerrådgiveren, som er uafhængig af kommunens udvalg, borgmestre og forvaltninger, fungerer som klageinstans og tilsynsmyndighed. Rådgiveren styrker dialogen mellem borgere og kommune og bidrager til at forbedre kommunens sagsbehandling og borgerbetjening.
For at klage til Borgerrådgiveren kan borgere og virksomheder benytte klageblanketten via MitID. Kontaktoplysninger og åbningstider kan findes på Borgerrådgiverens hjemmeside.
https://www.kk.dk/nyheder/borgerraadgiverens-beretning-2024